Vakantie verslag Marokko van 5 maart t/m 20 april. Totaal 9642 km.

Vrijdag 5 maart  Uden naar Catillon sur Sambre 296 km.

We zijn om 11.30 vertrokken met zonneschijn en de zon is bij ons gebleven, dus geen regen of sneeuw zoals was voorspeld. Bij Nivelles een half uur in de file gestaan omdat daar aan de weg gewerkt werd. Dit ging op zijn Bels, dus een grote puinhoop en over doorgetrokken strepen en stukken waar geen wegdek meer lag en dat zonder fatsoenlijke bebording. Een mooie camperplaats in Catillon sur Sambre aan het water en praktisch in het centrum. Hier kun je zelfs gratis stroom krijgen en de plaats is gratis, gemaakt voor Hollanders dus (geintje).

6 maart Catillon sur Sambre naar Vatan. 428 km.

Vannacht een paar buitjes gehad, maar dat is geen probleem als je op bed ligt. Om 9.15 gaan rijden, inmiddels met een voorzichtig zonnetje. Later op de dag werd de zon sterker en de lucht meer blauw. Even druk in Parijs, maar verder rustig verkeer op de N en D wegen. Meer afstand gereden dan gepland door het mooie weer en de rustige wegen. Erg smalle(dus leuke)weggetjes gereden. Zo smal dat de voorleesmiep van Garmin ervan begon te stotteren. Uiteindelijk in het dorpje Vatan (Guilly) een camperplaatsje bij een Chambre d’Hotel van een Belgische eigenaar.

7 maart Vatan naar Caumont sur Garonne. 370 km.

Vandaag wakker geworden met een strak blauwe lucht, maar een erg koude wind. Alweer een flinke afstand gereden en op dit moment ( 14.19) dit stukje en de eerste twee dagen geplaatst. Dit is gelukt in een Mac Donald’s (ja, ja we gaan vreemd). We hebben ook nog even ge-skype’d met Dennis en weten nu dat we een Mac Donald’s moeten zoeken voor een Wi-Fi verbinding. Daarna verder gereden, het wordt zelfs wat warmer weer. Een mooie camperplaats gevonden in Caumont sur Garonne.

8 maart Caumont sur Garonne naar Palencia (Spanje). 559 km.

Gisteravond vroeg op bed, dus vanmorgen vroeg wakker en vertrokken(7.30) Gisteren en vandaag veel kastelen gezien ( ja, met 4 torens, Jeroen !!) Ook de gevolgen gezien van de zware storm vorige week, er waren enorm veel bomen omgewaaid in de streken; Bordeaux en Bergerac. Ook was er een bosbrand geweest. Tot aan de Pyreneeën mooi weer, maar toen kwam de sneeuw en die hebben we ongeveer een uur lang bij ons gehouden. Op sommige stukken erg dichte sneeuwval, dus voorzichtig. Later tussen Burgos en Palencia weer een strak blauwe lucht en iets hogere temperaturen. Eindpunt vandaag is Palencia. We staan op een camperplaats midden in de stad met 10 campers bij elkaar. Mooie oude gebouwen, waar men ook moeite voor doet om deze te behouden. Restaurants in de stad serveren alleen tot 16.00 uur diner. Jammer, zodoende werd het Burger King.

9 maart  Palencia naar Caceres. 377 km.

De waarschijnlijk laatste echt koude nacht. Vandaag weer een prachtige nostalgische route, omdat ik dit stuk regelmatig heb gereden met de vrachtwagen, maar nu er een snellere weg is aangelegd, konden we over de oude weg en alles echt op ons gemak bekijken. Het laatste stukje naar Caceres is echt prachtig over de oude N630. Ook hebben we veel ooievaars gezien op dit stuk. Verder hebben we nu eens tussen de middag warm gegeten en het eten was prima, we moesten wel met het boekje “hoe,wat en waar van Spanje” erbij bestellen, want men sprak alleen Spaans. We hebben weer een camperplaats in de stad Caceres. Dit is een mooie oude stad. Bovenop een berg gebouwd. Smalle straatjes en monumentale gebouwen. Leuke wandeling gehad. Ook hier weer veel ooievaars. De temperatuur is nu echt beter aan het worden n.l. 15.4 graden. Morgen willen we naar de haven van Algeciras rijden en op zoek naar tickets voor de boot gaan.

10 maart Caceres naar Algeciras. 455 km.

Vandaag water getankt , afvalwater geloosd en toilet gestort in de voorzieningen op de camperplaats. Vanaf Caceres vertrokken om 9.30 met mooi weer en dit is alleen maar beter, lees warmer, geworden!! Onderweg veel overstromingen gezien van de storm van vorige week. Lekker gegeten in een chauffeurs café langs de route nacionale. Met zijn 2en voor 14,80 drie gangen en wijn erbij! Onderweg in Sevilla verslag en foto ge-upload op onze site en even skypen met Debby. Om 16.30 in Alceciras. Op A7 afslag 112 vlakbij de Lidl zit een ticket kantoor (Viajes Normandie) waar we een ticket gekocht hebben voor de boot van Algeciras naar Tanger. Hier is het een stuk goedkoper dan bij de boot. Kosten retour € 120,00 . kosten variëren en ook is de ene keer de afvaart naar Tanger goedkoper dan naar Ceuta of andersom.

11 maart Algeciras naar Asilah (Marokko). 57 km.

Om 6.30 opgestaan en naar de haven van Algeciras gereden. Daar was het een puinhoop, omdat er 8 rijstroken door twee slagbomen moesten. Dus van 8 naar twee en dan allemaal tegelijk!! Uiteindelijk toch op tijd op de boot. Als laatste achteruit op de boot, dus als eerste eraf. Dan zou je denken ook als eerste van het terrein, mooi niet. Ongeveer twee uur later reden we het haven terrein in Tanger af. Lekker chaotisch verkeer in de stad en ook nog regen. Uiteindelijk zijn we naar een camperplaats aan het strand in Asilah gereden, daar van een plaatselijke koekenbakker (letterlijk), heerlijk zoet gebak gekocht en gewacht tot de regen overging. Dit was na een half uur, toen was ook het gebak op. Daarna naar het centrum, gewinkeld en gegeten in de camper, want het begon alweer te regenen.Wel in Asilah een dongel gekocht van Marocq Meditel á 26 euro met een maand gratis internet en dus ook skypen, dit hebben we vanavond gedaan met Dennis en Debby. Lachen: anderhalf uur bellen en dat voor niks!! (Hollanders).

12 maart Asilah naar Moulay Bousselham. 169 km.

Vandaag uitgeslapen, eindelijk nachttemperatuur van 15 graden. Geen kamelen, Spen. Inmiddels zijn we een week onderweg. Gisteren lekkage van de douchemengkraan geconstateerd, dus vanmorgen het badmeubel uit elkaar gehaald, de kraan gerepareerd en meubel weer in elkaar gezet. Om 11.00 gaan rijden, onderweg de overblijfselen van een oude Romeinse stad Lixus bekeken. Toen naar de stad Larache, dat was een puinhoop want daar was geen bebording en op het laatst was ook de weg weg. Dit was in een armoedig stukje van de stad , dus bedelende kinderen die erg vervelend waren. Uiteindelijk de route uit de stad gevonden, daar een kistje van 3 kilo verse aardbeien gekocht “na afdingen” voor 20 dirham ( € 1.82 )Vervolgens over de nationale weg naar Moulay Bousselham, dachten we!! Maar na een goed uur rijden kwamen we voor een gat in de weg te staan waar een riviertje door liep. Dit riviertje had de hele weg weggespoeld, dus omkeren en alsnog over de autobaan. Erg veel overstromingen en daardoor toch verplicht grote stukken autoweg te volgen. We hebben een heel stuk gereden door een kurkbomenbos, apart om te zien. Om 14.30 uur op camping Flamants Loisirs in Moulay Bousselham. Mooie camping met goede voorzieningen en voor het eerst de korte broek aan. In het meer waar we op uit kijken zie je normaal flamingo’s we hebben er echter nog geen gezien. Vanavond (slibtongetjes) gegeten op het buitenterras aan de boulevard. Helaas hadden we op de camping geen verbinding met onze dongel.

13 maart Moulay Bousselham naar Mohammedia. 243 km.

Vanmorgen lekker uitgeslapen en om 11.00 uur gaan rijden, brood gekocht en weer een binnendoor route waar we voor overstromingen kwamen, dus terug en de autobaan op. We hebben een sms-je gehad van Wouter, leuk dat hij een camper heeft gekocht. Camping in Sale bleek er niet meer te zijn net als de camping onder Rabat, dus veel tijd gezocht en in de drukte van de stad gereden. Nu hebben we een camping vlakbij Mohammedia aan het rots strand gevonden. Een vreselijk pad er naartoe, maar het ziet er naar uit dat we er aan de andere kant over een beter pad uit kunnen. De camping heet Blue Ocean, maar hier dicht aan de kust is een modderstroom van alle overstromingen in het binnenland. Het is echt erg als je ziet hoeveel huizen er onder water staan en die mensen zijn dus het kleine beetje wat ze hebben, kwijt. Het is in ieder geval nu mooi weer en waarschijnlijk is dan het water snel weg.

14 maart Mohammedia naar El Jadida. 140 km.

Gisteravond vroegen we of het restaurant op de camping open was , dit was niet het geval. Maar, als we iets wilden eten zou de eigenaar kijken of hij iets kon regelen. Om 20.00 uur werd er op de deur geklopt en daar stond hij met een tajine met kip en allerlei groentes , heerlijk!!. Vandaag om 10.00 gaan rijden naar El Jadida. Dit is een mooi stadje onder Casablanca. Casablanca werd ons afgeraden om naartoe te gaan, vanwege de erg grote drukte en puinhoop op de weg. In El Jadida een mooie camping aan de rand van de stad (camping International). Vlakbij de zee en in 10 minuten in het centrum. Vandaag lekker rusten in de warmte ( 24 graden), heerlijk. Vanavond komt er een visverkoper zeetong afleveren bij de camper. Ik weet niet of de tong gebakken wordt afgeleverd, in ieder geval wel schoongemaakt. Dat wordt dus smullen. Morgen blijven we hier staan om de stad goed te bezichtigen.

15 maart El Jadida.

Gisteravond ongeveer een kilo slibtongetjes met z’n 2en gegeten, deze werden keurig gebakken en gekruid bij de camper gebracht. Dat is genieten!! Vanmorgen tot 10 uur op bed gelegen ontbijt en om 11 uur naar de oude Portugese stad in El Jadida gelopen. De oude stad bekeken en in de cisterne geweest (wapenopslag van vroeger), dit was mooi om te zien. Op de stadsmuren hele oude kanonnen en een mooi uitzicht. Verder in El Jadida enkele winkelstraten en sommige winkeltjes bekeken. Geen lastige verkopers, dus dat was wel leuk. Om 3 uur terug bij de camper en lekker buiten verder gerust bij zo’n 23 graden.

16 maart El Jadida naar Ouzoud. 328 km.

Na het gebruikelijke ochtend ritueel om 10 uur gaan rijden richting Ouzoud ( Sorry René, maar we wijken weer af van de planning ). Vandaag was het echt warm tegen de 30 graden onderweg, op dit moment (20.00 uur ) is het nog 25 graden. Een paar prachtige binnendoor weggetjes gereden. Door een dorp gereden waar het markt was, dat is echt een gekrioel van mensen. We waren om 5 uur bij de watervallen van Ouzoud, dit was echt geweldig om te zien. We hebben een rondleiding gehad en dat was ook nodig om op de mooiste plaatsen te komen. Er leven daar ook apen in het wild, die hebben we dus ook van dichtbij gezien. Dit alles was zeker de moeite van het omrijden waard. Inmiddels zijn we op camping Zebra aangekomen, dit is een camping van een Nederlands echtpaar (Paul en Renate) en er staan ook een zestal Nederlanders nu. Dus we gaan zo meteen nog even een pilsje drinken met z’n allen. Ik ga proberen een paar foto’s te plaatsen, maar gisteren was de verbinding te slecht daarvoor, dus afwachten of het lukt.

17 maart  Ouzoud naar Marrakech. 185 km.

Vanmorgen nog een tijdje gekletst met de aanwezige Nederlanders en om 11 uur vertrokken. Via Demnate ( mooiere route) naar Marakech gereden. Ons is vertelt dat er in het centrum een camperplaats bij het grote plein, achter de moskee is. Na ongeveer een uur zoeken hebben we deze gevonden en zijn om 15.00 uur gearriveerd. Na een kwartier, langs de moskee naar het grote plein gelopen, dit is inderdaad slechts 300 meter lopen. Er stonden niet veel stalletjes op het plein, maar het was wel druk. Vooral in de winkelstraatjes waar de koopwaar soms meters hoog hangt. Vanavond moeten we terug naar het plein omdat dat dan omgetoverd wordt in een waar feestterrein met muziek en tientallen eetstalletjes. Dit moet je meegemaakt hebben om het te geloven. Op dat grote plein waren overal mensen muziek aan het maken en van allerhande gokspelletjes aan het doen, die wij niet kunnen verstaan, dus waar we ook niet aan mee kunnen doen. Aan de zijkant van het plein zijn er zo’n ( naar schatting ) 70 kramen met diverse soorten eten, alles daar bereid. Dit is zo massaal en hier is echt alles te proberen wat de Marokkaanse keuken te bieden heeft. Uiteraard zijn wij ook bij een kraampje aangeschoven. We hebben gekozen voor een assortiment spiesen met diverse soorten vlees en groenten, daarbij salade en olijven en brood. Alles was lekker, maar kun je je voorstellen hoeveel rook al deze kramen veroorzaken? Dat is niet te geloven. Het is in ieder geval geen probleem als hier iemand naast je zou roken, wat we overigens niet gezien hebben. Hier eten trouwens ook de locals en dit is dus niet speciaal voor de toeristen. Een geweldige ervaring!!

18 maart  Marrakech naar Imi Ouaddar. 323 km.

Vanmorgen vroeg wakker van de 4 moskeeën om ons heen en één op 50 meter afstand. Om 9.00 vertrokken naar Essaouira, we waren om 12 uur daar. Er is daar een mooi strand, alleen stond je op de camping ongeveer tegen elkaar. Dus even rondgekeken naar de vrije plaatsen, maar daar was het te druk en te rumoerig om te blijven staan, dus verder richting Agadir. Onderweg weer veel politie, dat is trouwens overal in Marokko. Je hebt in bijna ieder dorp een politiecontrole, wat ze controleren weten we niet want we mogen altijd door rijden. Je moet er wel altijd heel langzaam voorbijrijden en dan krijg je of een stopteken, of je mag door rijden. Dit is een prachtige weg langs olijfbomen waar de geiten op de takken in de boom staan om de speciale olijven op te eten. Verder rijd je hier over een bergweg langs de oceaan, waar het een echt surfers paradijs is. Mooie omslaande hoge golven! In Imi Ouaddar (25 km voor Agadir ) gestopt bij camping Atlantic Parc. Hier staan in de winter zo’n 600 overwinteraars! Mooie ruime plaatsen en heerlijk weer, dus misschien ook morgen hier weer een rustdag.

19 maart Imi Ouaddar.

Een heerlijke rustige nacht, geen moskee in de buurt, en wakker worden van tjilpende mussen. Dan schijnt ook de zon en gaat het weer snel naar de vakantietemperatuur. Brood gehaald en lekker buiten ontbeten. Rondje camping gelopen en bij de zonnepanelen verkoper terecht gekomen. Hij heeft gekeken welk paneel paste en voldoende stroom leverde om onze accu’s vol te houden. Na enig onderhandelen over de prijs hebben we een zonnepaneel gekocht en deze werd ter plaatse gemonteerd nadat de camper gewassen is in de wascabine op de camping. De werkplaats van de panelenman is net buiten de poort van de camping. Op de hele camping staan 3 Hollanders (allemaal overwinteraars), bij één stel (Wim en Irmgard) koffie gedronken, totdat de camper gewassen was en het paneel was gemonteerd. Verder doen we vandaag lekker niets dan luieren. Ook fijn.

20 maart  Imi ouaddar naar Tiznit. 122 km.

Na het stort / vul ritueel en ontbijt zijn we om 10.00 vertrokken. In Agadir zijn we naar de Marjane gereden om inkopen te gaan doen. Dit is een winkel zoals je ze ook in Frankrijk ziet, dus enkele uren rond geneusd en niets buiten levensmiddelen gekocht (kijken, kijken, niet kopen !). Na een klein uurtje skypen met Dennis en Debby zijn we vertrokken naar Tiznit. Een camping in het centrum van het dorp aan het zwembad. We hebben onderweg de airco wel nodig, want het wordt knap warm in de camper. Inmiddels hebben we het meest zuidelijke punt bereikt. Vanaf hier gaan we de bergen in richting het oosten.

21 maart Tiznit naar Tafraoute. 115 km.

Vandaag om tien uur vertrokken voor een prachtige rit door het Anti Atlas gebergte. Dit zijn de weggetjes waar wij gek op zijn: veel gekronkel , smal en diepe afgronden. Weinig verkeer, dus extra genieten! Het hoog(s)tepunt was vandaag op 1120 meter. We zijn nu op een palmenveld net buiten Tafraoute, hier staan verschillende campers, dus gaan we hier ook maar staan. Mocht vanavond iedereen vertrekken is er ook een camping vlakbij en kunnen we daar naar toe. Het is hier erg rustig en omdat we redelijk hoog zitten is de temperatuur wat lager (25 gr.), dus zeer aangenaam.

22 maart Tafraoute naar Taroudannt. 167 km.

Vannacht lekker afgekoeld tot 13 graden. Vroeg douchen en om 8.30 rijden. Een route bijna net als gisteren, maar nu nog smallere weggetjes en diepere ravijnen. Het hoogste punt boven 1500 meter. Een zeer slechte weg ( overal weggespoelde stukken weg) binnendoor richting Taroudant gereden, het laatste stuk op de route national. In Taroudant is een camperplaats bij Hotel Palais Salaam. Vanaf hier loop je zo de stad in. Daar hebben we ons de middag vermaakt met winkelen en in een restaurant gegeten. Daarna uitrusten bij de camper waarin het inmiddels 38.4 graden is! Dus stoeltjes buiten en in de schaduw blijven. Buiten is het 33 graden.

23 maart Taroudannt naar Taliouine. 123 km.

Ondanks dat we in de stad stonden was het een rustige nacht. Het eerste stuk van de route, die trouwens tussen het anti atlas gebergte en het hoge atlas gebergte doorliep, ging tientallen kilometers lang tussen de sinaasappel plantages door. Daarna weer het anti atlas gebergte in waar veel argade bomen groeien. De vrucht is olijfachtig en in de pit zitten weer amandelvormige pitten, uit deze pitten wordt argade olie gemaakt. Deze olie is zowel voor consumptie dan wel voor de medische industrie en gezien de bewerkelijkheid erg duur ( ong. 20 euro per liter !!). De vruchten van deze bomen worden ook gegeten door de geiten, die hiervoor in de bomen klimmen. Inmiddels op terrassen camping in Talliouine aangekomen, hier kom je al steeds meer mensen met 4 wielen aangedreven auto’s tegen die georganiseerde tochten de woestijn in maken.

24 maart Taliouine naar Rbat Lahjar 246 km.

Vanmorgen van alle voorzieningen gebruik gemaakt en ontbeten. Om 10.00 uur vertrokken, weer de anti atlas in, dus ook weer mooie stukken natuur. Hier begin je al wel de invloed van de woestijn te merken, het wordt wat kaler en ruiger. Bij Agdz de Draa vallei ingereden. Hier kun je zien wat een rivier doet in zo’n droge streek. Prachtige oases en druk bevolkte dorpen. De weg die we nu rijden is de enige weg tot aan de woestijn in Mauretanië, morgen gaan we het laatste stuk tot Mahmid rijden en dan houdt het asfalt op. We hebben een camping tussen de palmbomen, vlak naast de Draa gevonden, waar we als enige staan! De eigenaar kwam na 5 minuten thee brengen en brengt ons vanavond couscous.

25 maart Rbat Lahjar naar Zagora. 205 km.

De couscous was prima maar te veel, gezellig gegeten op het terras buiten. We zijn de enige gasten gebleven, dus we hadden de camping voor ons zelf. Vanmorgen vertrokken om de laatste kilometers asfalt richting de woestijn te rijden. Hier was de invloed van de woestijn duidelijk te zien. Op een gegeven moment hebben we denk ik een stuk of dertig kamelen gezien, waarvan er verschillende voor ons de weg overstaken. Uiteindelijk in Mhamid aangekomen en als we daar verder wilden zouden we een jeep moeten hebben, dus even rondgekeken en dezelfde weg terug ( Nee Jeroen er was geen andere mogelijkheid! )naar Zagora. Onderweg gezien dat iemand een kameel heeft aangereden, auto zat fors in elkaar en de kameel lag nog wel levend in de berm, er waren veel mensen bij dus zijn we niet gestopt. In Zagora een erg mooie camping gevonden (camping Amezrou), veel ruimte en vriendelijke mensen, weer een heerlijk kopje thee gekregen. Ook hier kan het eten weer bij de camper gebracht worden of op het terras naast onze camper, dus dat gaat weer goed komen!.Hier blijven we morgen waarschijnlijk ook staan en gaan we het stadje bekijken.

26 maart Zagora

Op de terrassen in Marokko is alleen maar thee, koffie en fris te koop (moslimland hè) . Gelukkig hebben we wel wat bij en is er in de Marjane supermarkten een aparte slijterij, waar alles te koop is. De rode wijn uit Marokko is prima te drinken, dus geen problemen. Daar wordt ook drank gekocht door moslims, dus die drinken stiekem!! Vandaag een rustdag, dus uitslapen en dan het dorp gaan bekijken. Nadat we bij een paar winkeltjes zijn binnengepraat en thee hebben gedronken, zijn we weer terug naar de camping gegaan en hebben lekker uitgerust. Vandaag minder last van zandverstuivingen dan gisteren, dus de binnenkant van de camper weer en beetje zandvrij gemaakt.

27 maart Zagora naar Skoura. 202 km.

Lekker uitgerust weer op pad richting Ouarzarzate, uiteindelijk zo’n 30 km. verder in Skoura een camping gevonden ( camping Ameridil ). Skoura betekent rozenoase, die naam is ontstaan omdat er uit donkere rozen, rozenwater wordt gewonnen. In dit gebied groeien de dadels en vijgen, tevens olijven en appels. Dit alles in palmentuinen! We zijn inmiddels in het Hoge Atlas gebergte aangekomen en de hoogste klim van vandaag was 1660 meter. Mooie goed begaanbare wegen met weinig verkeer. Staan op het moment in een zandstormpje op de camping, dus de ramen dicht houden! Onze ervaring is inmiddels dat de wind ’s middags aantrekt en rond een uur of zes weer gaat liggen, dus verslagje maken, administratie bijwerken, een boek lezen en vanavond weer buiten zitten.

28 maart Skoura naar Gorges du Dadès 109 km.

Gisteren weer eten op de camping en deze keer echt heel lekker! (Tajine, salade Maroccain en fruit). Deze camping voldeed aan de Nederlandse normen, het bleek dat dit ook een van de campings is die de NKC aandoet tijdens de groepsreis Marokko. Na alle laad – en los activiteiten weer op pad. Vandaag een van de hoogtepunten van deze vakantie n.l. de Gorges du Dadès”. Dit is een prachtige vallei met een kloof die alleen toegankelijk is als het niet te veel geregend heeft. Inmiddels is het hier al weer wat langer droog, dus besloten er door te rijden, er lagen op het laagste punt wat zandzakken, maar het was geen probleem. Goed opletten voor overhangende rotsblokken, maar erg mooi om doorheen te rijden. Als je naar Marokko gaat moet je dit echt gezien hebben, prachtig!! Net door de kloof, na 50 meter, is camping Berbère de la montagne, waar we de rest van de dag en de nacht doorbrengen. Een mooie camping op een prachtige plaats, met ook weer roomservice in de camper.

29 maart Gorges du Dadès naar Ait Ouaritane. 105 km.

Vanmorgen was het slechts 13 graden met het opstaan, dit kwam omdat we in de kloof , aan de rivier stonden en door de hoge wanden van de kloof kwam er waarschijnlijk pas om elf uur zon. Wel heerlijk geslapen. Mooie rit terug door de Gorges du Dades en van hier uit naar Tineghir en dan de Gorges du Todra in. Ook weer een prachtige kloof met mooie oases. Iets minder spectaculair dan de dadelkloof, maar ook erg mooi. Hier staan we om twaalf uur al op camping Atlas, strak aan het riviertje de Todra en tussen de palmen. Vanmiddag de winkeltjes bekijken en een leuk stuk wandelen en proberen of we onze laatste twee verslagen en de foto’s kunnen uploaden. Gisteren hadden we n.l. geen bereik, zelfs niet met de telefoon.

30 maart ouaritane naar Merzouga. 248 km.

Vandaag naar Taouz . Dit is einde asfaltweg tot aan de grens met Algerije. We hebben vandaag zo’n 80 km langs de woestijn gereden, op verschillende plaatsen lagen er zandduinen op de weg. Heel apart landschap, mooi om te zien. Inmiddels staan we op een ommuurde camping ( Portes des Dessert) aan de rand van de Sahara, tegen de zandduinen. Vanavond naar de zonsondergang en morgenvroeg zonsopkomst bekijken in de Sahara, want men zegt dat dit erg mooi moet zijn i.v.m. kleurschakeringen in het zand.

31 maart Merzouga naar Meski. 115 km.

Na het ochtendritueel zagen we dat we links voor een lekke band hadden. Iemand van het complex gevraagd naar een garage om de band te repareren, deze persoon ging mee kijken en heeft vervolgens het wiel eraf gedraaid en is er mee naar een garage gereden. Er bleek een schroef in te zitten dus hij was langzaam leeg gelopen. De band werd gerepareerd en er weer onder gezet. Dus een perfecte service voor weinig geld,n.l. € 9.10 incl. fooi! Dit alles was binnen een uur gerealiseerd, daarna gaan rijden. Mooie route door het Ziz-dal, prachtige oases en uiteindelijk in Meski,op camping Source Bleue de Meski, een mooi plaatsje onder de palmen in een oase gevonden.

1 april Meski.

Gisteravond beslist om een rustdag in Meski te houden, dus vanmorgen uitgeslapen. We zijn nu drie dagen met Toine en Tessie uit Prinsenbeek op pad en hebben hier een mooie plaats bij een palm en olijfbomen, waar we een leuk privé schaduwplekje hebben. Gisteren lekker tot bedtijd buiten geborreld. Ook een kleed gekocht om voor de camper op de grond te leggen. Een diepte investering: 12 euro voor een tapijt van 3.50 m. x 2.00 m. Verder genieten we met volle teugen van het heerlijke weer: warm (30 gr.) overdag en koel (16 gr.) in de nacht. Kortom we maken het erg goed en willen nog niet naar huis! We hebben er morgen al 4 weken opzitten, dus het komt wel dichterbij.

2 april Meski naar Taddamout. 184 km.

Weer lekker uitgerust op pad, nu de Hoge Atlas in. Langs een mooi stuwmeer en van lieverlee steeds hoger. Het hoogste punt was op 1907 m. Hier hebben we weer besneeuwde bergtoppen en dus ook meer stromende riviertjes, waardoor alles er weer wat groener uitziet en ook meer bewoond is. We krijgen op deze manier veel afwissellende landschappen te zien op onze reis. We zijn nu op camping Timnay, 20 km van Midelt, dit is een oude Franse garnizoensstad , hier zijn loodmijnen en daardoor is dit een welvarend stadje geworden. Weer een erg mooie route om te rijden, ook erg geschikt voor motoren!!

3 april Taddamout naar Fez. 188 km.

Gisteravond erg lekker gegeten in het hotel op de camping, hier werd ook bier en wijn geserveerd, dus een voor ons bekende vrijdagavond. Vandaag weer een mooie route door de Hoge Atlas, hoogste punt 2170 m. We komen steeds meer in de bewoonde wereld en het weer wordt iets minder, n.l. zo af en toe wat bewolking en wat lagere temperaturen. Nog wel zomerse temperaturen! Vanmiddag bij een mooi meer gegeten tussen honderden pick-nickende Marokkanen. Op dit moment staan we in de oude stad van Fez op een camperplaats binnen de stadspoort. Weer een drukte van belang, straks even de stad in wandelen. Waarschijnlijk morgen verslag hiervan.

4 April Fez naar Meknes. 90 km.

Vanmorgen vroeg wakker i.v.m. voetballende jeugd: zondag en laatste dag schoolvakantie. Eerst nog even Fez El Bali ingewandeld en er stokbrood gekocht. Iedereen namens ons een prettige Pasen gewenst, we hebben zojuist, niet geschilderde, paaseitjes op. Weer een mooie bergroute gereden van Fez naar Meknes. Hier was nog erg goed te zien wat een ravage het is geweest met de hevige regenbuien, die hier gevallen zijn toen wij onderweg naar Marokko waren. Deze omgeving is mooi groen en hier groeit dus ook van alles. Onderweg hebben we een oude Romeinse stad (althans de overblijfselen) bezichtigd. Deze stad heet Volubilis en was zeer de moeite van het bekijken waard. Je krijgt hier echt nog een goed beeld van de structuur van het vroegere dorp. We hebben alles in ons eigen tempo bekeken en waren mooi rond geweest voor er meerdere bussen met toeristen gedropt werden. Een mooie camping net voor Meknes gevonden, hier blijven we waarschijnlijk morgen ook staan.

5 april Meknes naar Ouezzane. 139 km.

Vandaag toch gaan rijden, eigenlijk om even te skypen met Dennis & Debby vanuit Meknes. Dit omdat we op de camping geen bereik hadden. Na een uurtje kletsen en de site bijwerken, toch besloten om door te rijden naar Ouezzane. Wat route betreft weer een mooi berglandschap, maar belabberde wegen. Hoe verder je naar het noorden komt hoe drukker het wordt. Ook de mentaliteit van de mensen veranderd, agressiever rijgedrag en de kinderen (niet allemaal) zwaaien niet, maar gooien met takken en/of stenen naar je auto. We lopen in op schema en gaan nadenken of we onze terugreis over Portugal zullen gaan. Hierover later bericht! Verder is het weer aardig warm en gaat het erg lekker.

6 april Ouezzane naar Tanger. 195.

Om negen uur gaan rijden, prachtige bergwegen met afwisselend landschap, soms Zwitsers, dan weer Oostenrijks of Duits. Kortom in Marokko vind je wat natuur betreft alle mogelijke verschillen. Vandaag was ook weer geweldig voor motoren, maar ja een beetje ver van huis hè. Om twee uur aangekomen bij camping Achakar vlak bij Cap Spartel, dit is het uiterste puntje in het noordwesten van Marokko, bij de ingang naar de straat van Gibraltar. Hier hebben we ook de Grottes d’Hercule bezocht, hier heb je onder andere een doorkijk op zee in de vorm van het continent Afrika. Dit is gevormd door de natuur en dus niet door mensen! Morgen gaan we naar Tanger, dat is zo’n 15 km hier vandaan. Waarschijnlijk pakken we de boot naar Algeciras om 14.30 Marokkaanse tijd ( 16.30 Ned. Tijd).

7 april Tanger naar  (Spanje)

Vanmorgen vroeg besloten om de boot van tien uur te pakken, hetgeen inhield dat we om 6.30 vertrokken zijn van de camping. Even via Cap Spartel gereden, een mooie weg en daarna naar de boot gereden. De politiecontrole en douane ging snel, maar toen moest de camper nog door de scan en dat duurde anderhalf uur, doordat dit met alle auto’s moet gebeuren i.v.m. meesmokkelen van mensen en / of drugs. Het heeft nog nut ook, want er werden een tiental auto’s voor ons twee mensen geboeid afgevoerd. De boot vertrok keurig op tijd en het was een rustige overtocht, dit keer geen dolfijnen gezien. In Algeciras waren we snel door alle controles ( circa 5 minuten), daarna naar de Lidl en inkopen doen. Na rijp beraad besloten om toch nog maar een stukje te rijden en inmiddels aangekomen opcamping Almayate in Almayate, dit is zo’n 40 km. voorbij Malaga. Op de camping hebben we een Wi-Fi verbinding dus er kan weer geskyped worden. We staan aan het strand en blijven morgen hier ook staan, weer even lekker relaxen.

8 april Almayate.

Een dag aan de Costa Del Sol, tegenwoordig staat op de borden ook Costa Del Golf (Stan!). Vandaag ook eens ons verblijf in Marokko geëvalueerd: Het is een prachtig land met veel afwisselende landschappen. Bij binnenkomst besef je gelijk dat in een andere wereld komt. De kleding, mensen, kleuren en geuren zijn hier echt anders dan bij ons. Met name de anti Atlas in het zuiden en zuidoosten en de hoge Atlas in het midden, zijn erg mooie gebieden. Om een leuke indruk van de woestijn te krijgen vonden wij het gebied bij Erg Chebbi (Merzouga) zeker de moeite waard. De watervallen in Ouzoud, tussen Marakech en Beni Millal, moet je echt gezien hebben. Dit geldt ook voor de Dadelvallei en de Todra kloof. Ook de oude Romeinse stad Volubilis bij Meknes is een bezoekje waard. Wat steden betreft moet je zeker de avonduren op het grote plein in Marakech meegemaakt hebben. Verder zijn in alle steden de oude medina’s de moeite waard en hou je van veel kleine / volle winkeltjes, dan kun je daar erg veel tijd doorbrengen. De verkopers zijn niet erg opdringerig en willen je graag een kopje muntthee aanbieden. Terwijl je daar op wacht doen ze erg hun best om je iets te verkopen! Als je van stranden en hoge golven houdt kun je overal langs de kust je hart ophalen. Langs de wegen zijn de vele oude kasbah’s ( ommuurde dorpen) te zien, waarvan je haast niet kunt geloven dat hier mensen wonen, de tv schotels bewijzen echter het tegendeel! In het noorden en westen is het land het meest vruchtbaar en daar vindt je dus ook vele soorten vers fruit, groenten en kruiden. In het hele land zie je schapen en geiten en in mindere mate koeien. Heel apart zijn de geiten die in de argane bomen klimmen om de vruchten te eten. In de gebieden richting woestijn en in de woestijn zie je uiteraard ook veel kamelen. Mensen in het midden en zuiden zijn wat vriendelijker dan in het noorden. We hebben het hier erg naar ons zin gehad en hebben ons geen moment onveilig gevoeld, kortom een land om zeker nog eens terug te komen. Rond de middag vlees gekocht om te B.B.Q.-en vanavond, tijdens ons inkooprondje in Almayate een pilsje en tapas op, hier bleek dat dit nog een redelijk authentiek dorpje is, gezien de prijzen: bier, tapas en koffie voor € 8.00. Lekker een dag aan het strand, af en toe naar de camper voor een koud biertje, dus dit is afzien!! Zo meteen B.B.Q.-en en morgen waarschijnlijk nog een dag hier.

9 april Almayata naar Mojácar. 282 km.

Vandaag toch vertrokken richting Almeria / Murcia. Over de kustweg gereden die echt prachtig is, veel dorpen maar ook hele mooie stukken door de bergen en langs de kust. Om   Almeria heen gereden, hier zie je overal alleen maar kassen, zover je kijken kan. Allemaal groente, fruit en/of bloemen. Na Almeria door het natuurgebied Capo de Gata gereden, dit is zeker de moeite waard, het mooiste stuk is naar Carboneras en van daaruit naar Mojacar. Inmiddels hebben we een camperplaats gevonden vlakbij Mojacar, dit is bij een kleine strandtent, waar het waarschijnlijk over één of twee jaar niet meer toegestaan is, want ook hier wordt een golfresort gebouwd. We staan weer strak aan zee, dus dit is weer genieten.

10 april Mojácar naar Santa Pola. 229 km.

Inmiddels zijn we aangekomen aan de Costa Blanca, dus richting het noorden. Dat is te merken aan de temperatuur , die nu nog zo’21 á 22 graden is, maar het wordt minder. Wel weer een blauwe lucht en dus volop zon, heerlijk! We staan op de parkeerplaats bij de MacDonald’s in Dehesa de Campoamar, langs de zee. Op dit supermarkt terrein horen we nu Annabel (ja het Nederlandse liedje) over de speakers van de winkels. We gaan vandaag tot ongeveer 20 km. van Alicante en gaan daar op een camping.

11 april Santa Pola naar Pinedo. 204 km.

Een mooie camping ( Bahia de Santa Pola in Santa Pola) met stroom, water en afvoer op de plaats, alleen de winkel en het zwembad waren dicht. Nog te vroeg in het seizoen, maar de camping stond wel bijna vol, dankzij de “Camping Card ACSI”, dan kun je namelijk buiten de top weken bij alle aangesloten campings staan voor resp. 11, 13 of 15 euro. Hier maken wij nu dus ook dankbaar gebruik van. Normaal kost een camping hier al gauw € 40,00. Vandaag weer verder over de kustweg N332, langs Alicante, Benidorm en al die andere Playa’s c.q. Platja’s, de hele kuststrook is hier volgebouwd met grote hotelcomplexen en luxe villa’s. Toch is er nog steeds veel van de mooie natuur te zien en rijd je over mooie bergwegen. Door het natuurpark van Albufeira gereden en aan de rand hiervan gestopt bij camping Coll Vert in Pinedo. Dit plaatsje ligt op 6 km. afstand van Valencia. Als we op het strand staan zien we de stad en de haven van Valencia. Ook weer ACSI camping! Een leuke wandeling gemaakt langs het strand en in het natuurpark, dit bij 25 graden, dus heerlijk! Vandaag geen internet, we zoeken morgen weer een Mac.Donald’s om dit verslag en foto’s te uploaden.

12 april Pinedo naar Mont Blanc. 298 km.

Vanmorgen wakker geworden met een bewolkte hemel. Tijdens het rijden werd het steeds donkerder en jawel, precies na één maand hebben we weer eens regen. Dit zijn we na precies één uur al weer zat. Het ziet er naar uit dat dit vandaag zo blijft, dus besloten om dan maar wat langer te rijden. Tevens hebben we alle playa’s en platja’s wel gezien en zijn we in Tarragona de bergen ingereden. Uiteindelijk in het dorpje Montblanc (Spanje), op camping Montblanc Park aangekomen. Dit ligt op de route naar het staatje Andorra, waar we de Pyreneën over willen. Nog steeds regen en de termometer staat nu op 14 graden. Dit wordt dus de kachel stoken vanavond!Dat is al langer dan een maand geleden. Op de camping is Wi-Fi aanwezig.

13 april Mont blanc naar Ax les Thermes (Frankrijk). 227 km.

Vandaag een feestdag, want Frances is jarig. De camping was erg mooi ( in het toiletgebouw had je een eigen badkamer , met dubbele wastafel, toilet met papier en een doucheruimte)en heel rustig, we hebben welgeteld één gezin gezien en gehoord. En als cadeautje aan onszelf rijden we vandaag een Pyreneën etappe door Andorra. Dit is echt geweldig, vooral de “Pas de la Casa” een 2407 meter hoge pas in Andorra en de afdaling in Frankrijk. Hier lag nog volop sneeuw en er werd druk geskied. Deze pas was gelukkig open, dus maximaal genieten van de rit. Dit was ongetwijfeld weer een hoogtepunt van deze vakantie. Inmiddels afgedaald tot 700 meter en gestopt in het plaatsje Ax les Thermes op camping Malazéou. Vanavond weer Wi-Fi op de camping, dus site bijgewerkt en geskyped.

14 april ax les thermes naar Serigan. 280 km.

Vertrokken om 9.30, nog koud maar dat komt door de hoogte. Weer een mooie pas gereden, de enige die open was in die richting. Vlak voor Quillan besloten om de route te verleggen richting Perpignan en om dan langs wat oude campings te rijden, waar we vroeger kwamen met de caravan, Zoals Argelès sûr Mer, Valras Plage en Vias Plage. Dit was een goede keus, want toen kwamen we door de Gorges de St. Georges bij Axat, weer een prachtige kloof om te rijden! De zon was alweer volop aan het schijnen en naar mate we dichter bij de Middellandse zee kwamen werd het warmer en konden we weer buiten zitten. Bij Argelès sûr Mer waren de campings nog gesloten, uiteindelijk op camping Le Paradis terecht gekomen vlakbij Valras Plage. Morgen gaan we de camping in Vias Plage opzoeken, dit is hier vlakbij. We hopen dat het dan net zo’n mooi weer is als vandaag, dan blijven we daar morgen staan.

15 april Serigan naar Liausson. 129 km.

De camping in Valras Plage gevonden (La Yole), ook in Vias Plage (La Carabasse). Bij La Carabasse werden we meteen weggestuurd, want ze wilden daar geen campers. Ik kreeg nog geen kans om uit te leggen dat we hier lang geleden een paar keer geweest waren en dat we even op het terrein wilden kijken en een sangria drinken! Dus weg van hier en naar de kuststrook bij Sète gereden en hier gegeten aan het strand. Hier op ons gemak een camperplaats gezocht en in onze Garmin ingegeven. Vanaf Sète ongeveer één uur de bergen weer in naar Lac du Salagou in Liausson. Mooi meer om vrij te kamperen. Heerlijk rustig en in de natuur.

16 april Liausson naar Saugues. 249 km.

Vandaag zijn we precies zes weken onderweg en we komen nu toch snel aan het eind van een geweldige vakantie, maar we hebben nog een paar dagen in Frankrijk tegoed, dus nog even genieten. Dat is vandaag dus zeker gelukt, mooi weer en prachtige bergpassen. Door de Cévennes gereden, de hoogste pas was 1550 meter en mooie smalle kronkelweggetjes. Weer helemaal ons ding dus! Op alle passen lag boven de 1150 meter nog sneeuw, maar het lag niet op de weg, dus leuk om langs de sneeuwwallen te rijden. Verschillende pistes gezien waar wel sneeuw lag, maar waar niet meer geskied werd. Meer uren gereden dan de laatste weken, maar dat kwam door de leuke weggetjes. Morgen gaan we op zoek naar een Wi-Fi punt om deze 2 dagen weer op desite te zetten. Zal wel weer Mac.Donald’s worden.

17 april Saugues naar Saint-Pourcain-sur-sioule. 198 km.

Eerst lekker vers stokbrood, croissants, pain au chocolat en omdat het ons laatste weekend van deze vakantie is ook eclairs en tompoucejes gehaald. Gegeten en alle service gedaan, toen gaan rijden. Ook nu weer een strakblauwe lucht en zo’n 18 graden. Weer een mooie binnendoor route in de bergen. Vandaag komen we iets boven Clermont-Ferrand in het plaatsje St. Pourcain sûr Sioulle

18 april  SAINT-POURCAIN-SUR-SIOULE naar Mareuil sur Ay. 388 km.

Vannacht heerlijk rustig geslapen op de camperplaats in St. Pourcain sûr Sioulle, dit was vroeger een camping en is nu een gratis camperplaats. Het is wat dat betreft in Frankrijk goed geregeld voor campers, in heel veel dorpen zijn er door de gemeentes aangelegde sani stations. Deze zijn in heel veel gevallen gratis, of je betaalt 2 euro voor drinkwater vullen en vuilwater + toilet lozen. Vandaag nog steeds prachtig weer en omdat het erg rustig op de wegen was hebben we vandaag een flinke afstand gereden. We zijn door de Bourgogne streek gekomen en zijn nu in het champagne gebied. We zijn nu in Mareuil sûr Ay, hier in het dorpje zijn alleen al 6 champagne bedrijven. We staan aan het riviertje op een rustige plaats in het dorp. Het is alleen jammer dat het toeristen seizoen nog niet begonnen is want er is nog niets open om te eten of te drinken.

19 april Mareuil sur ay naar Uden. 477 km.

Heerlijk geslapen, om 8.00 uur begonnen de wegwerkers te werken aan de weg in het dorp, dus opstaan, douchen en eten. De planning was om in België te overnachten, maar eenmaal daar waren we zo dicht bij huis, dat we besloten om door te rijden. Dus zijn we nu thuis en kan het opruimen en schoonmaken beginnen. Deze vakantie was echt geweldig en zeker voor herhaling vatbaar. We willen iedereen bedanken voor jullie reacties op deze site, dit was voor ons een leuke ondersteuning tijdens deze toch al wat langere vakantie. We zien jullie binnenkort en dan kunnen we weer wat bijkletsen en de rest van de foto’s en film bekijken. Alweer een fantastische vakantie, we zoude hier wel kunnen overwinteren, maar we moeten eerst nog veel jaren werken. We zijn 42 dagen onderweg geweest.