Vakantie Griekenland van 30 april t/m 29 mei . Totaal 5104 km

30 April Uden naar Emmendingen. 646 km.

Om 8.30 vertrokken uit Uden, lekker via binnenwegen door België, Luxemburg en Frankrijk naar de camperplaats Emmendingen (Am Sportplatz). Dit ligt nog boven Freiburg. Mooi weer gehad, maar nog wel te koud om buiten te zitten. Daarom ook wat meer kilometers gemaakt. In het dorp lekker gegeten en een lekkere Weizen gedronken. Daarna hebben we nog wat gelezen en zijn op tijd naar bed gegaan voor de volgende etappe.

1 mei emmendingen naar Garlate (Italië). 428 km.

Vanmorgen kwam de bakker met verse broodjes langs, dus eerst een lekker ontbijt op en toen verder richting Zwitserland. Net buiten Emmendingen getankt en door zei men tegen ons dat het verschrikkelijk was, wat er in Nederland is gebeurd. Wij wisten van niets, toen vertelde een andere klant dat er een aanslag op het koningshuis was gepleegd. Meteen naar de kinderen gebeld en op de laptop naar die afschuwelijke beelden gekeken.Daarna toch verder met onze vakantie en deze keer door Zwitserland met vignet en dus doorgaande weg, om een beetje op te schieten. Einddoel Garlate aan het gelijknamige meer net voorbij Lecco. Hier naar camping Riviëra di Garlate gereden, waar we een mooi plaatsje aan het meer kregen. Een overnachting was 15 euro incl. alles. Lekker aangenaam in het zonnetje tot in de vroege avond, daarna een lekkere pizza met een wijntje in het campingrestaurant.

2 mei Garlate naar Solferino. 141 km.

Brood gekocht in het dorp en ontbijt gemaakt. Om tien uur vertrokken via binnenwegen door Bergamo richting Solferino. Onderweg de oude stad Bergamo bezichtigd, een leuke klim en erg mooi. Daarna door naar Solferino. Op de camperplaats aldaar gestaan en zelf eten gekookt. Inmiddels echt lekker weer geworden en dus lekker gewandeld, een Italiaans ijsje gegeten en daarna buiten nog wat gelezen.

3 mei Solferino naar Riccione. 304 km.

Vanmorgen alweer een bakkertje gevonden. Na het ochtendritueel om 9.30 uur vertrokken. Een mooie route gereden binnendoor over Parma, Modena, Bologna, Forli Cesena en Rimini naar Riccione. Veel mooie dorpjes gezien en verschillende keren gestopt voor een wandeling en/of een ijsje. In Riccione Hebben we 2 dagen rust en gaan we naar ACSI camping Alberello. Dit is een mooie camping, slechts door een boulevard gescheiden, aan de zee. Van hier uit is het nog 90 kilometer van de boot in Ancona. Laagseizoen prijs camping all in € 13. In het stadje is genoeg te doen om je een poosje te vermaken. Ook genoeg restaurants en cafés. Alweer lekker in de zon kunnen liggen. Overal waar we kwamen zeiden de mensen dat we het mooie weer meenamen, het was nog maar een paar dagen beter weer geworden.

4 mei Riccione.

Lekker geluierd en door het stadje gewandeld. Boodschappen gedaan en lekker gegeten. Kortom een rustdag!

5 mei Riccione naar Ancona (Boot). 89 km.

Ontbijt en vertrek naar de boot in Ancona. We hebben gekozen voor Minoan Lines, omdat de prijs goed was (€ 373,50 Ancona – Igoumenitsa en terug Patras – Venetië) en je kunt op deze boten in je camper slapen. Dit is echt ideaal, want je hebt je eigen sanitair en bed. Op de boot is alles schoon en netjes en je hebt er genoeg vermaak. Overdag is zelfs een zwembad aanwezig. De route langs de kust naar Ancona is ook erg mooi om te rijden. Inchecken en inschepen gaat vrij soepel. Slapen op de boot in de camper is ook geen probleem en de volgende morgen vaar je tussen de Albanese kust en Corfu door naar Igoumenitsa.

6 mei Boot naar Plataria via Elephteria. 82 km.

Geweldig wakker worden met het hierboven beschreven uitzicht. Om negen uur waren we van de boot af en reden we naar Elephteria, om de ouders van de eigenaresse van restaurant Sirenes uit Uden, te ontmoeten. Hier maakten we kennis met de Griekse gastvrijheid. Deze mensen wisten niet dat we kwamen, maar binnen een uur stonden er allerhande Griekse zelfgemaakte hapjes op tafel, alles gemaakt van eigen gekweekte producten. Heerlijk in de zon gezeten op hun terras met uitzicht over de vallei. Tegen de avond terug gereden naar het strand van Plataria, dit is net iets onder Igoumenitsa. Hier kregen we na een uurtje een geweldige donder en hoosbui over ons heen. We konden het eerste uur na de bui niet uit de camper zonder natte voeten te krijgen. Na zelf gemaakte pasta en een paar glaasjes Ouzo, heerlijk geslapen.

7 mei Plataria naar Lefkothea. 240 km.

Brood gehaald bij de plaatselijke bakker, ontbeten en vertrokken voor een prachtige rit door het hooggebergte van Noord-Griekenland. Geweldig mooie weggetjes met veel haarspeldbochten, mooie stenen boogbruggetjes en overweldigend mooie natuur. Bij Papingo de Vikos kloof bekeken en een stuk gewandeld. Daarna via Konitsa, een lastig stadje om te rijden met erg smalle éénrichtings verkeerswegen, naar Lefkothea. Een klein dorpje met een leuk restaurant, waar ze niet vaak toeristen zien. Wel lekker gegeten en met de camper in het weiland achter de bushalte blijven overnachten.

8 mei  Lefkothea naar Agios Theodori. 161 km.

Geen bakker, maar wel een waterkraan bij de bushalte om onze tank weer te vullen. Je komt hier in de bergen op veel plaatsen voorzieningen tegen om vers water te tappen. We drinken dit water niet maar verder gebruiken we het overal voor. Weer op onze ongeveer vaste tijd n.l. half tien vertrokken. Weer een prachtige route door de bergen. Vroeg in de middag in Agios Theodori, en daar het dorp in geweest en rondom het dorp gewandeld. Aansluitend lekker in het zonnetje langs onze camper gelegen. Frances heeft hier slecht geslapen, vanwege een onveilig gevoel. Niets gebeurt maar toch bijtijds aan het rijden.

9 mei Agios Theodori naar Chana Katsoula. 160 km.

Vandaag weer een prachtige bergetappe met als hoogtepunt de Meteora kloosters. Hier heb je genoeg te bekijken, hetgeen we ook gedaan hebben. Toen we boven op het hoogste punt waren en we daar weg wilden rijden deed onze camper niets meer. De ANWB gebeld, en via het steunpunt in Athene is er een garagist uit de omgeving van Kalambaka gebeld. Die kon ons niet vinden omdat er verschillende wegen naar de Meteora kloosters zijn. Van coördinaten hadden ze daar nog niet gehoord, maar na een aantal keer bellen via het steunpunt was hij toch bij ons gearriveerd. Toen bleek dat de accu stuk was en is hij met ons naar een garage gereden waar we een nieuwe accu gekocht hebben. Van hieruit via weer een bergetappe met steil hellingen naar Chani Katsoula gereden. Weer op een parkeerplaats van gras gestaan ver van de bewoonde wereld, hier was het rustiger en wel lekker geslapen.

10 mei Chana Katsoula naar Stilida. 107 km.

Vandaag een mooie route naar de kust. We gaan naar de havenplaats Stilida, hier heb ik vroeger verschillende keren overnacht aan de haven. Dit was een grote tegenvaller, want het was nu een drukke haven waar veel schepen en vrachtwagens uit Oostblok landen lagen en stonden. De rust van vroeger was hier verdwenen. Dus toen maar naar camping Interstation in Stilida gereden. Mooi plaatsje vlakbij het water met alle voorzieningen.

11 mei Stilida naar Itea. 130 km.

Vandaag weer eens vers brood op de camping en dus eerst ontbijt en om 10 uur vertrokken naar Delphi. Dit was erg mooi om te bezoeken, we hadden alleen de fout gemaakt dat we geen water hadden meegenomen. Het was er erg warm en we waren precies midden op de dag daar. Na ons bezoek naar beneden richting de kust. In het plaatsje Itea hadden we een mooi plekje op de parkeerplaats bij de vissersboten, en in het centrum van het dorp. Lekker gegeten in het restaurant aan de haven op een  afstand van 100 meter van de camper. Leuk plaatsje, veel te doen maar s’nachts wel rustig. Nog even bij de vissers gekeken wat ze gevangen hadden, zag er goed uit en we konden het zo vers van ze kopen, voor weinig. Maar vis schoonmaken is niet mijn ding, dus niet gedaan.

12 mei Itea naar Korfos. 248 km.

Vanmorgen weer een bakker vlakbij en rond 10 uur vertrokken richting Korinthos en zoveel mogelijk kleine wegen kort langs de kust gezocht en gereden. Bij Psatha was een erg mooi stukje alleen moest je daar goed uitkijken voor vallend gesteente, de weg lag er vol mee! Het kanaal van Korinthos is altijd mooi om te zien, alleen was het jammer dat ze net vandaag aan het werken waren aan de ingang van het kanaal, waardoor er geen scheepvaart mogelijk was. Er lagen wel verschillende zeeboten te wachten tot ze er weer door konden. Vanaf nu rijden we in de Peleponnesos en hier is het dus echt al 30 graden aan de kust. In de binnenlanden is het al warmer en dus blijven we nu de kustlijn zoveel mogelijk volgen. Gereden tot Korfos, alweer een leuk dorpje met een goed restaurant waar we met 2 kleine campers vlakbij stonden, er is hier geen plaats voor campers van meer dan 7 meter! Wel een fijne avond gehad met als enige activiteit, Retsina drinken!

13 mei  Korfos naar Salani. 155 km.

Veel langs de kust kunnen rijden, heel anders dan in ’t noorden, maar ook erg mooi en inmiddels ook lekker warm. Als je iets actiefs wil doen is dit een mooie tijd om hier te zijn, een maand later wordt het eigenlijk te warm. Vandaag op het schiereiland Apyolis en uiteindelijk een heel mooi en leeg zandstrand gevonden bij een verlaten hotel in Salani, we stonden hier met 3 campers en je zag elkaar amper staan, zo groot was dit strand. ’s-Avonds b.b.q.-en, maar dit was niet gezellig, want we werden overvallen door zwermen muggen. Dus kleren aan en uiteindelijk binnen eten, jammer.

14 mei  Salani.

Aangezien dit toch wel een heerlijke plaats is hebben we vandaag maar weer een rustdag ingelast.

15 mei salandi naar Plaka. 147 km.

We gaan weer door en blijven langs de kust, even in Nafplio geweest, ook weer een plaats van vroeger. Deze plaats is wel hetzelfde gebleven, gelukkig. Nu gaan we richting de Mani, dit zijn de 3 zuidelijkste schiereilanden. Vandaag eindstation Plaka, hier is een betaalde camperplaats, € 7 per nacht met voorzieningen. Een van de mindere plaatsen tijdens deze vakantie, vooral omdat er tussen de camperplaats en de zee iemand is die daar een strandtent aan het bouwen is en de doorgang vol heeft laten lopen met olie. Het stinkt en je kunt er niet doorheen naar de zee. Misschien wordt dit beter in de toekomst. Wel voldoende restaurants en winkels.

16 MEI PLAKA NAAR AGIOS FOKAS. 112 km.

Vers brood en ontbijten en weer verder. De stukken waar we de bergen in gingen hadden we regelmatig kudde geiten op de weg. Grappig gezicht. Gestopt in Monemvasia, een rotseiland waar een dam naartoe gemaakt is. Je mag hier met de camper niet staan, dat is jammer. Dus nog verder naar het zuiden en gestopt op een strand in Agios Fokas. Het zag er naar uit dat we zo naar de zee konden rijden, maar dat was een miskleun en we kwamen vast te zitten in het zand. Er was één man op het strand en die had een auto bij. Hij heeft ons losgetrokken en we zijn toch hier blijven slapen. Er kwam nog een Nederlands stel bij ons staan en daar hebben we gezellig mee geborreld.

17 mei Agios Fokas naar Neo Itylo. 170 km.

Weer verder naar de tweede arm van de Mani. Veel smalle weggetjes met aan weerskanten sinaasappelbomen. Je kunt de verse sinaasappels zo uit je raam plukken, lekker!! In Gythio de stad bekeken en heerlijk ijs gegeten. Hier kun je ook een gestrand schip op het strand zien liggen. Een mooie overnachtingplaats aan het strand van Neo Itylo, in tegen het centrum met een goed restaurant. Wel wakker geworden van de rollende golven, die vlak onder ons raam aan kwamen.

18 mei Neo Itylo naar Kotronas. 80 km.

Op dit, middelste gedeelte van de Mani, moet je zeker naar het meest zuidelijke puntje rijden. Dit is wel het meest aparte gebied van Griekenland. Na deze spectaculaire rondrit zijn we naar Kotronas gereden. Hier kun je met de camper op de pier staan waar de vissers aanleggen om te lossen. Alweer een prachtige plaats direct in het dorp met een goed restaurant aan het eind van de pier. Ook hier kun je weer vis kopen bij de plaatselijke vissers.

19 mei Kotronas naar Methani.  169 km.

Door dit mooie landschap naar het westelijk schiereiland. De volgende stop is aan de boulevard van Methoni. Hier staan meerdere campers. De trekker is een oude ommuurde stad met burcht, mooi om rond te kijken. Goede restaurants e.d. Een leuke dag.

20 mei Methani naar Agios Kiriaki.  55 km.

Onderweg gestopt in Pylos, alweer een leuk stadje. Gewandeld en gegeten. Gestopt aan het strand van Agios Kiriaki, een prachtig haventje met 2 restaurants. Samen met andere Hollanders gestaan. Met zijn 4-en wezen eten en later enkele borrels gedronken. Heerlijk rustig, dus we blijven weer een dagje langer.

21 mei  Agios Kiriaki.

Rustdag dus.

22 mei  Agios Kiriaki naar Savalla. 105 km.

Afscheid genomen en op weg richting Patras. We wilden eigenlijk de binnenlanden nog in, maar het was te heet in de bergen, dus toch maar langs de kust. Een parkeerplaats gevonden aan het strand van Savalia. Hier stond een strandtent maar deze ging pas na een week open, zo werd gezegd. Nu wordt het hoog tijd voor een camping want de stroom is op en de rest begint ook tijd te worden. Water tank vullen, vuil water lozen en toiletcassettes leegmaken. Een Prachtige zonsondergang gehad

23  mei Savalla naar Kastro. 31 km.

Langs de kust gereden naar Kastro. Daar gestopt bij camping Melissa, een mooie en schone camping. Mooie schaduw plaatsen en een perfect toiletgebouw. Ook een goed restaurant. € 18 per nacht was het ook waard.

24 mei Kastro.

Zo relaxt dat we nog maar een rustdag nemen.

25 mei Kastro naar boot in Patras.  93 km.

Nog 100 kilometer gereden en onderweg nog even bij een strand restaurant gegeten. Vervolgens in de haven van Patras op de boot gewacht. Vanavond laat op de boot en dan lekker op het dek in onze camper kamperen.

26 mei op de boot.

Vanmorgen vroeg wakker vanwege tussenstop in Corfu, daarna naar Igoumenitsa om ook daar nog wat auto’s en mensen op te pikken, de rest van de dag heerlijk rustig gevaren en genoten van het lekkere weer en de voorzieningen op de boot. Op tijd naar bed.

27 Boot in Venetië naar Tirano. 310 km.

Aankomst in Venetië. Dit is geweldig, hiervoor moet je echt op tijd opstaan. Je ziet meer van de stad dan wanneer je er rondloopt. Uitschepen en met de neus richting thuis. Na 40 kilometer een enorme hagelbui gehad en daarna toch weer mooi. Deze dag gereden door de Dolomieten tot Tirano. Camperplaats kost hier € 9. We konden hier pizza bestellen en laten bezorgen, lachen.

28 mei Tirano naar Öhrlingen / Schienen. 292 km.

Vandaag weer geweldige bergetappes door Zwitserland, langs de Bodensee en overnacht bij een restaurant annex camperplaats in Öhrlingen / Schienen. Goed gegeten en een lekkere Weizen ( of twee? ) gedronken. Lekker geslapen.

29 mei  Öhrlingen / Schienen / Uden. 649 km.

Bij het opstaan besloten om maar in één ruk naar huis te rijden. Een ontbijt gegeten en gas erop. Dit was weer een geweldige vakantie, die zeker een vervolg zal krijgen.